Nieuws > Help, ik verhuis… Wat nu?

Help, ik verhuis... Wat nu?

 

Verhuizen doet u niet elke dag, en gelukkig maar. Wat u zeker niet mag vergeten is het regelen van uw inschrijving in het bevolkingsregister van uw nieuwe gemeente of stad binnen de acht werkdagen na verhuis.

 

Ook als u binnen dezelfde gemeente of stad blijft wonen, dient u de dienst burgerzaken hiervan op de hoogte te stellen.

 

Deze aangifte is verplicht en bovendien volstrekt gratis. Doet u geen aangifte of te laat, dan kan uw gemeente of stad u hiervoor beboeten.

 

Ieder meerderjarig gezinslid kan overgaan tot aangifte, dewelke meteen zal gelden voor alle gezinsleden.

 

Tip - Bij veel gemeenten en steden kan dit vandaag zelfs digitaal. Ga dus zeker eens kijken op de website!

 

Let wel op: u kan dit niet op voorhand regelen. U moet effectief verhuisd zijn om uw verhuis te kunnen aangeven. Na aangifte zal de wijkagent of een bevoegde ambtenaar immers komen controleren of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats heeft.

 

Na uitvoering van deze controle wordt u dan ingeschreven op uw nieuwe adres en wordt u uitgenodigd om uw identiteitskaart en het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en) op het gemeente- of stadhuis aan te passen.

 

Vanaf het moment dat uw identiteitskaart is aangepast, kunt u ook alle andere instanties van uw adreswijziging op de hoogte brengen.

 

Ons kantoor wenst u alvast een goede verhuis toe! Wij blijven beschikbaar voor verder advies op maat.